Klasa IV

Nauczyciel /teacher/ : Maria Kutak-Kozik

ph :248 818 1527

email : jmkozik@netzero.com

Jezyk polski /text book/ – cwiczenia i podrecznik Malgorzaty Pawlusiewicz ; ” Z usmiechem i  sloncem ”

Historia – skrypt “Dynastia Piastow .”

Czas trwania zajec /class time/: 7:30 PM- 9:00 PM

Na kazde zajecia nalezy przynosic:

-czytanke

-zeszyt cwiczen

-zeszyt przedmiotowy

-skrypt z historii

-3 zatemperowane olowki

-gumke

-kredki olowkowe lub kolorowe markery

-klej

-nozyczki

-binder

-odrobiona prace domowa

Lekcja 22             9 marzec 2018

T: W marcu jak w garncu.Przymiotniki.Legenda o wdowim groszu.

-Pogadanka N. nt oslabionego zima organizmu .

-Rola prowadzenia odpowiedniego stylu zycia /dobre odzywianie,witaminy,ruch/i jego wplyw na uodpornienie .

-Czytanie  opowiadania pt “Chce pospac dluzej.”P.S.149.

-Dyskusja nad postawami uczniow.

-Rozmowa kierowana nt zachowania Mateusza.

-Cechy pozytywne i negatywne uczniow .Cechy osob jako przyklady przymiotnikow:/jaki,jaka,jakie/.

-Przymiotniki -cechy rzeczownikow.Cw.S.76-80.

-Legenda o wdowim groszu,Sw.Wojciech pierwszy polski swiety./Skrypt S. 16 ,17,Cw 4,5

Lekcja 21              2 marzec 2018

T : Zegnamy zime,witamy wiosne .Rzeczowniki. Boleslaw Chrobry-pierwszy krol polski.

-Przypomnienie nazw por roku ,nazw miesiecy.Podsumowanie wiadomosci o zimie ,czytanie “Zimowego slowniczka”

-Pogadanka nt.pierwszych spostrzezen zmian zachodzacych w przyrodzie na wiosne;wyzsza temperatura,pierwsze kwiaty,powrot ptakow itp./Skrypt s.87/

-Wspolne czytanie  opowiadania pt. “Przebisnieg”.Wartosci moralne utworu;milosc dziecka do matki.

-Zapis notatki  nt.wiosennej pogody-kaprysna,wietrzna,deszczowa,dzdzysta, kaprysna, ladna.

-Rzeczowniki to wszystko, co nas otacza;osoby,rzeczy,zwierzet, rosliny,miejsca na ziemi i w kosmosie.Cw.s.60-63 .

-Boleslaw Chrobry -pierwszy krol polski .

Ksiaze Boleslaw Chrobry byl synem Mieszka I i Dabrowki.Juz od wczesnej mlodosci wyroznial sie wielka odwaga.Dlatego nazwano go Chrobrym,co oznaczalo-dzielny lub odwazny.Po ojcu odziedziczyl rozlegle panstwo,ktore podczas swego panowania zdolal jeszcze powiekszyc.W 1025 roku zostal koronowany na krola Polski.

Skrypt s.16 i 17 Cw A  1,2,3.

Lekcja 20              23 luty 2018

T;Konkurs wiedzy o F.Chopinie.Laczenie zdan. Chrzest Polski.

-Powtorzenie wiadomosci o Chopinie.

-Gromadzenie slownictwa wokol tematu ;muzyka-instrumenty, gatunki muzyczne ,nuty ,kompozytor,wykonawca,muzyk ,artysta,,interpretacja,wykonanie,itp

-Konkurs wiedzy F.Chopinie,wspolne rozwiazywanie testu P.S.135.Wylonienie zwyciezcow .

-Konkurs o zimie P.S.137-139.Bogacenie slownictwa.

-Laczenie zdan Cw.S.53-55.

-Chrzest Polski.

Lekcja 19              16 luty 2018

T ;Fryderyk Chopin,jego dziecinstwo,mlodosc i dorobek kompozytorski.Rozwijanie zdan.Mieszko I.

-Pogadanka nt.zycia i tworczosci F.Chopina z wykorzystaniem albumow ,fotografii itp.Miedzynarodowe konkursy chopinowskie w Warszawie.

-Czytanie przez N.wiersza pt.”Chopin.”P.S.133,jako przygotowanie do odbioru jego muzyki ./sluchanie muzyki do konca lekcji w tle /

-Czytanie tekstu P.S .131 pt.”Pierwszy koncert.”

-Wyszukiwanie odpowiedzi na pytania P.S. 132

-Zapis notatki w zeszycie

-Rozwiajanie zdan Cw.S.50-52.

-Mieszko I

Ksiaze Mieszko I ,byl pierwszym historycznie uznanym wladca Polski.Poslubil czeska ksiezniczke Dobrawe.Jako pierwszy Polak przyjal chrzest.

 

 

Lekcja 18               9 luty 2018

Zajecia odwolane z powodu bardzo niskiej temperatury.

Lekcja 17               2 luty 2018

T; Dbamy o zdrowie. Rodzaje zdan. Dynastia Piastow .

-Pogadanka nt. Dlaczego powinnismy dbac o zdrowie? profilaktyka ,terapia

-Jak mozemy dbac o zdrowie ? Co to jest hartowanie ciala ? Rola sportow zimowych,ih wplyw na zdrowie i rozwoj czlowieka.

-Czytanie tekstu Sabiny do Oli z Zakopanego P.S 124 .

-Wyszukiwanie w tekscie urywkow  dotyczacych choroby Roberta i przyczyn  , ktore ja spowodowaly.

-Bogacenie slownictwa;choroba,objawy,temperatura, lekarz,pacjent,recepta,lekarstwa itp.

-Zapis notatki do zeszytu ;Co nalezy robic ,aby nie chorowac?

Aby nie chorowac nalezy;

*ubierac sie odpowiednio do temperatury

*jesc warzywa i owoce oraz dobre tluszcze

*prowadzic aktywny tryb zycia-uprawiac jakis sport

*ograniczyc slodycze

-Rodzaje zdan Cw. S.46-49

-Dynastia Piastow.

Dynastia -wielu wladcow/ksiazat,krolow lub cesarzy z jednego rodu /rodziny/.W Polsce dynastia Piastow panowala ponad 400 lat ,od 966 r  do 1370 r .

Lekcja 16               26 styczen 2018

T ; Pamietamy o zwierzetach zima.Dokarmianie ptakow i ssakow .

-Zwierzeta zima pogadanka Co robia zima niektore zwierzeta/zapadaja w stan hibernacji;niedzwiedz , borsuk , swistak/zasypiaja pod kamieniami , w mule.Co mozna zrobic dla zwierzat zima?

-Czytanie tekstu pt.”Bez tytulu.” P.S.119 .

-Dobieranie/ przymiotnikow /cech wrobli na podstawie wiersza pt “Wroble.”P.S.120-121;kragle  malenkie ,zglodniale zziebniete,wylegle,sploszone.

-Redagowanie zalecen opieki nad zwierzetami zima .zapis notatki do zeszytu,Pamietajmy o zwierzetach zima.Dokarmiajmy w pasnikach ssaki lesne oraz ptaki ,ktore zostaja u nas;wroble ,sikorki,jaskolki ,jemioluszki i inne.

-Znaki przestankowe w jezyku polskim /, . ? : ;/ Cw. S.45

-Powtorzenie Cw .S. 41-43.

Praca domowa

-Przygotuj sie do dyktanda  P.S. 121.

Lekcja 15               19 styczen 2018

T: Wspolne ukladanie zyczen dla babci i dziadka z okazji ich swieta.Sylaba .Jak powstalo panstwo – Polska .

-Swobodne wypowiedzi U  nt.roli babci i dziadka w rodzinie .Kim jest babcia i dziadek dla naszych rodzicow? Moj stosunek do dziadkow i pamiec o nich ,sposob wyrazania uczuc .

-Zbiorowe redagowanie zyczen dla babc i dziadkow w oparciu o przeczytane wiersze P. S. 112 i 113 oraz z wykorzystaniem zwrotow grzecznosciowych  z zyczen Cw. S. 7 .

-Jak powstalo panstwo – Polska ogladanie na you tube filmu pt”Biskupin pomnik historii.80 lat badan 1934-2014

-Kto zyl dawniej na ziemiach obecnej Polski?

Lekcja  14           12 styczen 2018

T : Nowy rok i jego tradycje, pory roku  Pisownia wielkiej litery.

-Pogadanka nt.zwyczajow  noworocznych w Polsce /bale ,prywatki / Czytanie przez N. tekstu ze skryptu J.P.s.76

-Wspolne czytanie wiersza pt.”Krol Rok i jego dwunastu synow.” P.S.101-107.

-Pisownia wielkiej litery w nazwach swiat ,pisownia nazw miesiecy i dni tygonia  w jezyku polskim .Podzial roku na mniejsze jednostki czasu;pory/sezony /4/,miesiace/12/ ,tygodnie/52/,dni 365,366/ Uzupelnianie kart pracy.

-Czytanie wiersza z podzialem na role P.S.101-107.

-Pisownia wielkiej litery Cw.S.26-29

Lekcja 13             5 styczen 2018

Zajecia odwolane ze wzgledu na bardzo niska temperature .

Lekcja  12              15 grudnia 2017

T :Tradycje Swiat  Bozego  Narodzenia . Alfabet, porzadek liter w alfabecie .

-Pogadanka nt.zwyczajow bozonarodzeniowych.

-Tradycja choinki i jej historia / skrypt do j.p. S.52.oraz z P.S.87

-Wspolne czytanie ciekawostek  i zagadek  z podrecznika. S. 87

-Wzorowe czytanie tekstu pt.”Czyz nasza nie jest najpiekniejsza ? ” S.83 Swobodne  wypowiedzi nt.tresci tekstu .

-Gromadzenie slownictwa wokol tematu       choinka:drzewko,stojak,swiatelka,ozdoby,szpic,banki,bombki,lancuchy,gwiazdki,anioly .

-Porzadek alfabetyczny liter . Cw. S .20-24

Lekcja 11               8 grudnia 2017

Wigilia szkolna ; spotkanie ze Sw Mikolajem .

Lekcja 10             1 grudnia 2017

 T:Pierwsze zwiastuny zimy.Wsrod legend o slowianach . Samogloski i spolgloski.

-Powtorzenie por roku i ich nazw.Pogadanka nt zblizajacej sie pory roku-zimy.

-Gromadzenie slownictwa nt. zimy na podstawie slowniczka P.s. 70  , napisow z “zimowej rodziny”

-Wspolne czytanie tekstu pt.”Pierwszy snieg P.s.69 .Bohaterowie opowiadania i ich spostrzezenia.

-Proby opisu  sniezynki-plata sniegu.

Legendy o Slowianach.

-Przypomnienie legendy pt.”Lech,Czech i Rus.”

-Czytanie legendy pt.”Postrzyzyny Ziemowita”.Zwyczaje wsrod Slowian.

-Samogloski i spolgloski.Podzial glosek na dwie grupy :samogloski/a,o,e,i,u,o,y,a,e/,spolgloski to pozostale Cw. S15-18

Lekcja 9                17 listopada 2017

T: Pielegnowanie tradycji Swieta Dziekczynienia-jako swieta wszystkich emigrantow Litera i gloska .

-Pogadanka nt.Swieta Dziekczynienia .

-Glosne czytanie  tekstu “Czy wiesz ze”s.62 oraz wiersza pt.”Swieto Dziekczynienia.

-Wyszukiwanie w tekscie nazw tradycyjnychh posilkow.

Wzorowe czytanie tekstu przez N.s.59-60 pt “Moj przyjaciel z planety Orion.”Prawda i fikcja w literaturze dzieciecej/planeta Orion ,ufoludek Ufcio/

-Odpowiedi na pytania P.s.61

-Bogacenie slownictwa-nowe wyrazenia:halucynacje,marzenia senne.

-Ciche czytanie ze zrozumieniem-uzupelnianie zdan z lukami odpowiednimi wyrazami podanymi w ramce.

Gloska i litera.Jak nazyw sie najmniejsza wypowiedziana czastka slowa, najmniejsza napisana czastka.Gloski slyszymy i mowimy ,litery widzimy i piszemy .Cw.s 10-13

 

Lekcja  8                   10 listopada 2017

T:  11 listopada-Swieto Odzyskania Niepodleglosci . Co to jest historia ?

-Sluchanie  piesni legionow “My pierwsza brygada ”

-Wspolne czytanie informacji z podrecznika o ciezkich czasach pod zaborami  dla Polski i Polakow .

-Praca z mapa Polski s. 46

-Przedstawienie sylwetki J. Pilsudskiego i jego rola w odzyskaniu przez Polske wolnosci/niepodleglosci .

-Redagowanie  zapisu do zeszytu.

-Co to jest historia?

-Kto ja tworzy?

-Nasi przodkowie i nasze korzenie?

-Skad dowiadujemy sie o historii ?

Lekcja 7                    27 pazdziernika 2017

T : Redagowanie opisu wiewiorki .

-Pogadanka nt. skarbow jesieni /jakie sa skarby jesieni ?,dlaczego  tak sie nazywaja ?, do czego mozna je wykorzystac ?, kto ich potrzebuje ?,jakie zwierzeta i co z nimi robia ?

-Przygotowanie do opisu wiewiorki ./odczytanie zagadki wprowadzajacej,pokaz zdjecia wiewiorki, podanie planu opisu,gromadzenie slownictwa wg planu /

-Plan opisu

* wielkosc/duze ,olbrzymie ,male,/

*czesci ciala i ich wyglad oraz ksztalt/glowy ,uszy ,ogon ,zeby/

*pokrycie ciala /futro,siersc ,skora/

*pozywienie /kasztany,zoledzie ,nasiona/

*miejsce zamieszkania/lasy,parki,ogrody, dziuple drzew/

*zwyczaje /zachowanie/gromadzi zapasy pozywienia pod ziemia /

-Wspolne redagowanie opisu wiewiorki.

Praca domowa

Dokoncz opis wiewiorki na podstawie planu z lekcji.                   

 

Lekcja 6           20 pazdziernika 2017

T: Dzieciece przyjaznie .

-Kto to jest przyjaciel ?Jaki powinien byc  przyjaciel? Kogo mozna nazwac przyjacielem ? Jaka  jest roznica miedzy przyjacielem a kolega?

-Czytanie tekstu s.21-22 “Dziwny jezyk”

Jack mozna kontynuowac  znajomosc na odleglosc – pisanie listow , email,rozmowy telefoniczne ,SMS’s

-Gromadzenie slownictwa wokol  tematu przyjazn .Cechy dobrego przyjaciela. Przymiotniki mily , uczynny , sprawiedliwy, opiekunczy , itp

– Samodzielne uzupelnianie zdan Cw 3,5 s 23

– Porzadek alfabetyczny  liter s 20-  24

– Praktyczne stosowanie porzadku alfabetycznego :slowniki ,encyclopedie ,katalogi .

Prada domowa

Dokoncz cwiczenia i przynies cos o wiewiorce.

Lekcja 4              13 pazdziernika 2017

T : Pierwsze dni jesieni . Jesienna rodzina .Samogloski i spolgloski .

-Powtorzenie nazw i kolejnosci por roku.

-Pogadanka o jesieni, cechy chakterystyczne;temperatura,rodzaje opadow ,rozwiazywanie zagadek .

-Czytanie tekstu pt”Wystawa”s.

-Wspolne uzupelnianie planu opisu :

*Czym jest jesien?

*Kiedy sie zaczyna ?

*Jakie kolory wystepuja najczesciej ?

*Co mozna robic jesienia ?

Praca domowa

Napisz kilka zdan o jesieni .Mozesz wykorzystac plan i slowa z lekcji.

15 wrzesnia 2017r.

Rozpoczecie roku szkolnego 2017/2018         

T : Witaj szkolo!

– Zapoznanie z informacjami  nt. organizacji nowego roku szkolnego 2017/18.

– Poznanie  zespolu klasowego z  nauczycielem.

-Podanie i omowienie zasad  panujacych w klasie i w szkole.

-Prawa i obowiazki uczniow.

Lekcja  1                22 wrzesnia 2017

T : Poznajemy sie ,autoprezentacja.

-Dluzsze wypowiedzi uczniow nt.” Oto ja .”Umie sie przedstawic i zaprezentowac.

Co moge powiedziec o sobie ?

– Plan pomocniczy;

* imie i nazwisko

* wiek                          –

* wyglad zewnetrzny ;kolor oczu ,wlosow, wzrost,

* cechy wewnetrzne /charakter/ – ambitny ,pracowity,uczciwy,                                            powolny ,energiczny ,itp

*zainteresowania

-Gromadzenie bank slow i zapis  ich na tablicy.

-Proba samodzielnego ukladania zdan nt. “Oto ja.” z wykorzystaniem podanego planu oraz zgromadzonego slownictwa.

Lekcja  2                29 wrzesnia 2017

T ; Zegnajcie wakacje ! 

-Swobodne wypowiedzi U.nt. minionych wakacji z wykorzystaniem pomocniczych pytan

– Gdzie byles/as ?

-Z kim byles/as ?

-Co ciekawego widziales/as ?

-Co robiles/as ?

-Co wywarlo na Tobie najwieksze wrazenie , co najdluzej zapamietasz ?

-Ciche czytanie ze zrozumieniem,skreslanie niewlasciwych wyrazow w celu ulozenia poprawnych zdan.

-Ukladanie odpowiedzi na pytania dotyczace tekstu “Powrot z wakacji “.

-Rodzaje zdan , pisownia wielkiej litery na poczatku zdania .

-Rozwiazywanie rebusow.

Praca domowa

Ukladanie zdan nt.wakacji z rozsypanki wyrazowej/karta pracy N./

Lekcja 3               6 pazdziernik 2017

T;“Legenda o bialym orle.”Symbole narodowe .

-Pogadanka nt.Co to jest ojczyzna ? Jaki kraj jest ojczyzna moich rodzicow ?

-Praca z mapa Polski

-granice -polozenie w Europie

-sasiedzi nazwy panstw sasiadujacych

-najwieksze miasta i rzeki

-uksztaltowanie terenu , krainy geograficzne

-Glosne czytanie przez U.tekstu pt”Legenda o bialym orle.”

-Poznanie znaczenia slow -godlo herb ,symbol,znak , flaga ,hymn narodowy.

Praca domowa

Ponumeruj tytuly wg. kolejnosci wydarzen w legendzie i wpisz je nad wlasciwym  obrazkiem.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: