Klasa VII

-Nauczyciel / Teacher/: Maria Kutak-Kozik

Podrecznik/ Textbook/: M. Pawlusiewicz “Sercem w strone ojczyzny.”,skrypt z historii:”Okres niewoli.”,karty pracy n-la.

Czas zajęć lekcyjnych / class time/: 7:30- 9:00 pm

Na kazde zajecia nalezy przynosic:

-czytanke

-zeszyt cwiczen

-zeszyt przedmiotowy

-skrypt z historii

-3 zatemperowane olowki

-gumke

-kredki olowkowe lub kolorowe markery

-klej

-odrobiona prace domowa

Lekcja  18                    3 luty  2017

T.Kim ja wlasciwie jestem ?Wielka Emigracja.Klopotliwe rzeczowniki.

-Dyskusja nt. Dlaczego ludzie emigruja ?,Jakie sa powody emigracji ?

-Zapoznanie z fragmentem noweli Marii Dabrowskiej pt.”Marcin Kozera.”s.113

-Proba odpowiedzi na pytanie ;Czy Marcin Kozera bylPolakiem czy Anglikiem?

-Ogladanie filmu Wielka Emigracja oraz skryptu s.59 .

-Przyblizenie sylwetek przedstawicieli “Wielkiej Emigracji “;Adam Czartoryski, Jozef Bem,Joachim Lelewel,Adam Mickiewicz,Juliusz Slowacki,Cyprian Kamil Norwid Zygmunt Krasinski,Fryderyk Chopin.

Praca domowa

-Uzupelnij cw do s 53

Lekcja  17                  27 stycznia 2017

T.Czym jest dla nas poezja? Rzeczowniki,cd.

-Co to jest poezja ,czym jest wiersz?Rodzaje wierszy.

-Jakie cechy musi posiadac poeta?(wrazliwosc ,inteligencje,duza wyobraznie,mowic pieknym jezykiem ,marzycielski)

-Czytanie wierszy”Poeta jest twoim bratem”,”Wiersz”,”Poezja”s.87-88.Analiza wierszy(co autor chcial po przez nie przekazac nam i w jaki sposob to wyrazal.

-I ty mozesz zostac poeta?Co moze sie stac czynnikiem wyzwalajacym w Tobie chec pisania?

-Rzeczowniki c.d.,przypomnienie wiadomosci o rzeczowniku ,cw s 44-47

Praca domowa

– Wyprobuj swoich sil i napisz wiersz o tym co” w dusz ci gra “.

-Dokoncz cw do s 47

Lekcja  16                 20 stycznia 2017

T. Powstanie listopadowe .Zaimki c.d.

-Przyczyny wybuchu i przebieg powstania listopadowego .S. 58

-Jak zakonczylo sie powstanie dla Polakow ?

-Zycie Polakow po powstaniu litopadowym./zeslania na Sybir,emigracja/

-Zaimki przypomnienie  wiadomosci s.68,prawidlowe ich uzywanie s.73

-Dyktando:”Rodzinny spor”.

Praca domowa

-Tlumaczenie 2 S.147.

-Uzupelnij cw do S 77.

Lekcja  15                   13 stycznia 2017

T. Uczymy sie charakteryzowac.Przymiotniki.

-Analiza etymologiczna nazw zimowych miesiecy.

-Czytanie tekstu S.76 “Czlowiek zima.”

-Opis zimowego krajobrazu jako przygotowanie do charakterystyki pory roku na podstawie wlasnych  obserwacji.

-Zapoznanie z elementami charakterystyki;laczenie opisu z opowiadaniem;trafnosc wyboru istotnych cech charakteru ,wygladu; ocena postaci./s.77-78/

-Przymiotniki ,wyrazy wzbogacajace nasze wypowiedzi, pomagaja urozmaicac  opowiadanie ,charakterystyke i ocenianie .Nazywaja kolory,ksztalty,wlasciwosci  S.97–99

Praca domowa

-Napisz charakterystyke dowolnej postaci /kolezanki, kolegi,znanej osoby/.

-Uzupelnij cw 5 ,6 S.100-101

Lekcja  14             6  stycznia 2017

T.Zwyczaje wigilijne w staropolskiej wsi i na ziemianskim dworze oraz w naszych domach.

-Zapoznanie z postacia Wl. Reymonta s 62

-Analiza fragmentu powiesci “Chlopi” s 58

-Ogladanie fragmentu filmu pt “Chlopi”cz. “Gody”,przedstawiajacy wigilie w domu Boryny.

-Czytanie i analiza tekstu pt”Wigilia w ziemianskim dworze”.s.64 Jak wygladala wigilia za czasow Melchiora Wankowicza.

-Dluzsze wypowiedzi nt Jakie zwyczaje wigilijne sa obchodzone w naszych domach?

Praca domowa

-Poszukaj i zapisz jakie zwyczaje noworoczne obchodzone w roznych czesciach  swiata.

Lekcja  13              16 grudnia 2016

Zajecia odwolane ze wzgledu na zla pogode.

Do zobaczenia  6 stycznia 2017 .

Jezeli sa uczniowie  chetni do udzialu w konkursie jezyka polskiego ,ktory odbedzie sie w kwietniu  zapraszam do odwiedzenia strony szkoly polskiej w Sterling Hights  w celu pobrania pytan z grupy VI.Zachecam ,pytania nie sa trudne .ja ze swojej strony bede sie starala pomoc wszystkim zainteresowanym

Lekcja  12              9 grudnia 2016

Wigilia szkolna,spotkanie ze Sw Mikolajem .

Drodzy Rodzice i Dzieci

                                            Niech nadchodzace Swieta Bozego Narodzenia

                                               beda pelne milosci,radosci wsrod najblizszych                                                                                  a Nowy Rok 2016 przyniesie zdrowie oraz wszelka  pomyslnosc

Maria Kutak-Kozik

Lekcja 11                 2 grudnia 2016

T.Uczymy sie kochac drugiego czlowieka.Zaimki .

– Dyskusja n.t. Czym  jest milosc ? Co to jest milosc ?

– Jakie sa rodzaje milosci ? Jaka moze byc milosc ?

-Nazywanie innych uczuc;smutek, litosc ,zal, rozgoryczenie,przykrosc,radosc .

-Glosne czytanie przez U.tekstu pt.”Drzewo milosci.” S. 45.

– Analiza tekstu,wspolne odpowiedzi na pytania dotyczace tekstu S,46.

-Zaimki i ich rodzaje.Uzupelnianie cw .S.68-72

Praca domowa

1 / Podaj przyklady zachowan ludzi,ktore moga wywolac uczucia radosci , zalu, smutku czy strachu.

2 / Uzupelnij cw do s.72.

Lekcja 10                    18 listopada 2016

T.Emigracja  i jej wplyw na nasze zycie.

– Co to jest emigracj

Lekcja 9                     11 listopada  2016

T.Pierwsza wojna swiatowa i odzyskanie  niepodleglosci przez Polske.Zasady pisowni “o”.

-Przypomnienie wiadomosci o rozbiorach Polski.

-Czytanie tekstu  z “Historia Polski “-wiek X X s.

-Zapis notatki w zeszycie .

-Zasady pisowni “o”-wymiana na ;o,a,e,cow s.59-63

Praca domowa

1-Dokonczyc cw,s.

2 Cw s 146 Przetlumaczyc tekst.

Lekcja 8                4 listopada 2016

T:Zycie  dla  innych  to swiadomy  wybor  wielu ludzi.Co to znaczy  zyc  dla  innych?

Zasady pisowni malej  i wielkiej litery.

-Rozmowa  kierowana  nt  : Co to jest  wywiad?

kto  moze przeprowadzac wywiad?

Jakie  sa zasady  wywiadu ?

-Zycie  i dzialalnosc Matki Teresy  z Kalkuty  S.48

-Dyskusja  nt  “Zyc  dla  innych “.

-Zasady  pisowni  malej  i wielkiej  litery   .Cw  s 40-45

Praca  domowa

1    Przeprowadz wywiad ze  …  (znana  osoba;aktor,piosenkarz,sportowiec  autor ksiazek lub jako  lekarz  z pacjentem )

2. ncz  Cw.  S

3. Przynies  skrypt  z historii.

 Lekcja 7                28 pazdzierika 2016

T : Pamietajmy o tych co odeszli,jak radzimy sobie z utrata bliskich ?

-Porownywanie Dnia Wszystkich Swietych ,Halloween i Dnia Zadusznego,pochodzenie  ,elementy charakterystyczne ,podobienstwa i roznice.

-Przypowiesc jako gatunek literacki,cechy charakterystyczne .

-Czytanie i analiza tekstu pt”Przypowiesc o o dlugich lyzkach.”

-Zapis notatki.

-Ustalanie  znaczenia wyrazow cw 1,3 /16,17/.

Praca domowa

-cw 9,10,11/23

-Jak nalezy zyc ,by znalezc sie w pokoju  ,ktore nazwano niebem? Cz s.40,cw 5

Lekcja 6                       21 pazdziernika 2016r.

Temat: Pazdziernik – Miesiac Dziedzictwa Polskiego w Ameryce.

– Swobodne wypowiedzi i rozmowa kierowana na temat filmu ,,Maly Ksiaze”.

– Zapoznanie z trescia tekstu ,,Rozmowa z lisem” (fragment ksiazki ,,Maly Ksiaze”).

– Analiza tekstu pod kierunkiem nauczyciela.

– Symbole wystepujace w utworze (roza, lis).

– Co to jest dziedzictwo?

– Pogadanka nauczyciela na temat ,,Pazdziernik – Miesiac Dziedzictwa Polskiego w Ameryce”.

  Praca domowa

1.Napisz na oddzielnej kartce ,,Czym jest dla Ciebie Polska i z czym Ci sie kojarzy?”  – termin oddania prac 4 listopada, za dwa tygodnie (minimum 8 zdan).

Lekcja  5                 14 pazdziernika  2016

T.Polonjny Dzien Dwujezycznosci.

-Projekcja filmu pt.”Maly ksiaze.”

Praca domowa

Wykonaj dowolna technika , ilustracje do filmu wyswietlanego na lekcji.

Lekcja 1                     16 wrzesnia 2016

T.  Rozpoczecie roku szkolnego 2016/2017.

– Zapoznanie z informacjami na temat organizacji nowego roku szkolnego.

-Poznanie zespolu klasowego z nauczycielem,z rozkladem zajec i podrecznikami,prawami ucznia oraz wymaganiami nauczyciela.

-Podanie informacji nt. konkursu j.polskiego oraz egzaminami z jezyka polskiego/certyfikatowy,…/

Lekcja 2               24 wrzesnia 2016

T.   Nowy rok szkolny;nowe nadzieje i wyzwania.

-Co pamietamy z poprzednich lat- mini test.

-Dyskusja nt.naszych slabosci.

-Czytanie i analiza tekstu pt.”Niezapomniana lekcja”,P.s.7-8.

-Zapis notatki w zeszycie.

-Uzupelnianie cw.1-10 s 5-8

Praca domowa

Napisz kilka zdan nt.Jaka/i/ jestem?

Mozesz uzyc pytan pomocniczych:

-Ile masz lat ?

-Jak wygladasz ?

-Jaki masz charakter ?

-Co lubisz robic ?

Lekcja 3                    30 wrzesnia 2016

T. Kochajmy jezyk polski,on zyje dopoki my zyjemy.

-Dyskusja nt.Co to jest patriotyzm? Rodzaje patriotyzmu.

-Zapoznanie z tworczoscia H.Sienkiewicza.

-Czytanie i analiza /opracowania/noweli H.Sienkiewicza pt.”Latarnik”

-Rola rodzicow i nastepnych pokoen  Polakow  w zachowaniu tozsamosci narodowej.

-Rodzaje slownikow i ich zastosowanie w nauce j.polskiego.

-Uzupelnianie cw .1-10,s.5-8.

Praca domowa

Dlaczego chodze do polskiej szkoly?

Lekcja 4                 7 pazdziernika 2016

T.       Wakacyjne wspomnienia.Srodki lokomocji.

-Dluzsze wypowiedzi nt.wakacji(, z uwzglednieniem pobytu i srodkow lokomocji.

-Cw6-8,s.12-13

-Jak wakacje wzbogacily twoj jezyk i doswiadczenia.

Czytanie I analiza  tekstu(…)Marii  Pawlusiewicz s.15

-Sposoby podrozowania,srodki lokomocji.

Praca domowa

-Cw 1 ,S.14

-Przynies zdjecia z dziecinstwa.

%d bloggers like this: