Klasa najstarsza

   

Nauczyciel / Teacher/: Grażyna Stanowska

Czas zajęć lekcyjnych / class time/: 7:30- 9:00 pm

Podrecznik/ Textbook/: karty pracy nauczyciela.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Zajęcia 26                                           9 kwietnia 2021r.

Temat: Jak piszemy sprawozdanie.

– Co to jest sprawozdanie.

– Części sprawozdania.

– Słownictwo przydatne do chronologicznego przedstawiania wydarzeń.

– Aspekt dokonany i niedokonany w czasie przeszłym.

– Układanie pytań do tekstu.

– Wypowiedzi na temat świat Wielkiej Nocy w roku 2020 i w tym roku – porównanie.

W domu

1.Praca pisemna 

a) Sprawozdanie z wybranego dnia tygodnia.

b) Sprawozdanie ze świątecznego śniadania.

*****************************************************************

Zajęcia 25                                          26 marca 2021r.

Temat: Wielkanoc inna niż zawsze.

– Wielkanocne zwyczaje.

– Rozmowa na temat: Jak obchodziliśmy święta Wielkanocne w 2020r. i jak bedziemy obchodzić w tym roku.

– Jak zrobić wielkanocną palmę – oglądanie zdjęć.

– Wykonanie palmy z bazi, bukszpanu, suchych traw i kolorowej bibuły. 

DRODZY RODZICE, KOCHANI UCZNIOWIE!

ŻYCZĘ WSZYSTKIM ZDROWYCH, SPOKOJNYCH, POGODNYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH!

Do zobaczenia 9 kwietnia 2021r.

******************************************************************

Zajęcia 24                                          19 marca 2021r.

Temat: Zdrowy styl życia.

– Rozwijanie słownictwa związanego ze zdrowiem poprzez:

  • tworzenie poprawnych wyrażeń takich jak: postawić diagnozę, skierować do specjalisty, cierpieć na dolegliwości, mierzyć ciśnienie …
  • szukanie antonimów: blady – czerwony, niedowaga – nadwaga …
  • dopasowywanie sposobów leczenia do dolegliwości

– Porządkowanie i ukadanie dialogów pacjent – lekarz.

– Co powoduje stres i sposoby radzenia sobie ze stresem – wypowiedzi.

W domu

1.Z wykorzystaniem słownictwa z lekcji dokończ ćwiczenie – Zdrowy styl życia (dodatkowe kartki).

*******************************************************************

Zajęcia 23                                           12 marca 2021r.

Temat: W zdrowym ciele zdrowy duch.

– Rozwijanie słownictwa związanego ze zdrowiem: część ciała, dziedziny medycyny.

– Uzupełnianie zdań słownictwem związanym z nazwami lekarzy.

– Dłuższe odpowiedzi na wylosowane pytania. 

W domu

1.Praca pisemna. – Podczas krótkiego pobytu w Warszawie rozbolał cię ząb. Dzwonisz do gabinetu stomatologicznego i umawiasz się na wizytę. 

(zapytaj o godziny przyjęć, poinformuj o silnym bólu, poinformuj o swojej sytuacji –  jestem cudzoziemcem, wkrótce wyjeżdżam … )

*****************************************************************

Zajęcia 22                                            5 marca 2021r.

Temat: Opis krajobrazu.

– Opisując krajobraz należy określić:

  • miejsce i jego położenie
  • rodzj krajobrazu (miejski, wiejski, morski, górski)
  • porę roku
  • porę dnia
  • pogodę
  • relacje przestrzenne
  • co w opisywanym miejscu można: zobaczyć, poczuć, usłyszeć

– Słuchanie tekstu ,,Niezapomniany spacer” i odpowiadanie na pytania.

– Co można zobaczyć, poczuć, usłyszeć – wyszukiwanie określeń.

W domu

1.Praca pisemna do wyboru

a) Opisz widok z okna swojego pokoju.

b) Opisz miesiąc, w którym się urodziłaś / urodziłeś 

(pora roku, pogoda, zapachy, jakie kolory dominują, co można usłyszeć , zobaczyć …)

*********************************************************************

Zajęcia 21                                           26 lutego 2021r.

Temat: Ludzie listy piszą.

– Co znaczy słowo ,,epistolografia”.

– Rodzaje listów: prywatny, oficjalny, list motywacyjny, e-mail.

– Zwroty i wyrażenia oficjalne i nieoficjalne potrzebne do napisania listu.

– Słuchanie piosenki ,,Medytacje wiejskiego listonosza” – uzupełnianie tekstu.

*********************************************************************

Zajęcia 20                                            19 lutego 2021r.

Temat: Sposoby wyrażania własnych opinii.

– Słownictwo charakterystyczne do wyrażania opinii.

– Tryb przypuszczający – ćwiczenia.

W domu

1.Wybierz jeden z podanych niżej tematów i wyraź swoją opinię:

a)Czy według ciebie powinno się mówić prawdę w każdej sytuacji?

b)Czy lepiej być bardzo pięknym, czy bardzo inteligentnym?

********************************************************************

Zajęcia 19                                            12 lutego 2021r.

Temat: Gdybym miał jedenaście kapeluszy.

– Zapoznanie z treścią wiersza K. I. Gałczyńskiego ,,Gdybym miał jedenaście kapeluszy”.

– Tryby czasownika – rozkazujący i przypuszczający.

– Odmiana czasowników przez osoby i czasy – ćwiczenia.

     W domu 

1.Zamień tryb przypuszczający na tryb rozkazujący 

   Masz jedenaście kapeluszy,

  Pierwszy schowaj w szafie …

2.Ćwiczenie I – dodatkowa kartka.

***********************************************************************

Zajęcia 17 i 18                                     29 stycznia 2021r. / 5 lutego 2021r

Temat: Irena Sendlerowa – Sprawiedliwa wśród Narodów Świata.

– Sprawiedliwi wśród Narodów Świata – kim są?

– Kim była Irena Sendlerowa.

– Uzupełnianie pytaniami wywiadu z córką Ireny Sendlerowej.

– Tworzenie poprawnych wyrażeń z podanych wyrazów.

– Tworzenie przymiotników od rzeczowników.

– Przekształcanie zdań z użyciem podanych przymiotników i rzeczowników.

W domu (29 stycznia 2021r.)

1.Praca pisemna do wyboru:

a)Jaka jest najwspanialsza osoba, miejsce lub rzecz, którą kiedykolwiek widziałeś / widziałąś? Napisz co sprawia, że ta osoba, miejsce lub rzecz jest taka wyjątkowa.

b)Poszukaj informacji na temat innych ,,Sprawiedliwych wśród Narodów Świata”. Wybierz jedną postać i napisz o niej kilka zdań. 

W domu (5 lutego 2021r.)

1.Ćwiczenie 9 i 10b – dodatkowa kartka.

2.Praca pisemna do wyboru:

a)Opisz przerażającą sytuację, której doświadczyłeś / doświadczyłaś.

b)Jaki jest twój najtrudniejszy przedmiot w szkole? Dlaczego jest trudny? Co możesz zrobić, żeby poprawić się w tym przedmiocie?

**********************************************************************

Zajęcia 16                                     22 stycznia 2021r.

Temat: Czy można zatrzymać czas.

– Dyskusja na temat: Jak zatrzymać czas.

– Co to jest ,,dziennik”.

– Zapoznanie z Dziennikiem Kingi.

– Wypowiedzi na temat: Czy warto pisać dziennik.

– Przepis na dobry dziennik.

– Liczebniki – poprawne zapisywanie dat. 

W domu

1.Zredaguj (napisz) swój dziennik z całego tygodnia.

**********************************************************************

Zajęcia 15                                     15 stycznia 2021r.

Temat: Znane i mniej znane zimowe dyscypliny sportowe.

**********************************************************************

Zajęcia 14                                     8 stycznia 2021r

Temat: Nowy Rok – nasze plany i nadzieje.

– Wypowiedzi na temat: Czy święta były takie jak co roku.

– Czy warto robić noworoczne postanowienia – dyskusja.

– Alfabetycznie na Nowy Rok zamiast Szczęsliwego Nowego Roku.

– Podziękowanie czyli wdzięczność – jak piszemy. 

– Celownik – ćwiczenia.

W domu

1.Przygotuj się do wypowiedzi na temat: Mój świąteczny czas.

2.Dokończ ćwiczenia str. 3, 4, 5 – dodatkowa kartka.

**********************************************************************

Zajęcia 13                                     18 grudnia 2020r.

Temat: Utalentowana Polonia – Elli.

– Czytanie fragmentami artykułu Renaty Jareckiej ,,Elli – Teksank sercem z Kalisza”.

– Indywidualne robienie notatek w czasie słuchania artykułu.

– Wypowiedzi na temat poznanej Elli – rówieśniczki mieszkającej w Teksasie.

– Poprawne budowanie zdań.

W domu

Dokończ: 

1.Chciałabym osobiście poznać Elli, bo ….

2.Podobieństwa między mną a Elli ….

3.W artykule najbardziej zaskoczyło mni …

Drodzy Rodzice i Kochani Uczniowie!

Życzę Wszystkim radosnych świąt Bożego Narodzenia 

spędzonych w miłym, rodzinnym gronie

oraz zdrowia i sukcesów w Nowym 2021 Roku!

                                        Grażyna Stanowska 

Do zobaczenia 8 stycznia 2021r.

Dziękuję bardzo za piękne świąteczne życzenia i za prezenty  .

**********************************************************************

Zajęcia 12                                     11 grudnia 2020r.

Spotkanie ze św. Mikołajem.

Temat: Szyk wyrazów w zdaniu.

– Szyk zdania – zapoznanie z regułami, o których zawsze trzeba pamiętać.

– Zdania poprawnie i niepoprawnie zbudowane – ćwiczenia.

– Kim jest Elli? – wypowiedzi uczniów po wysłuchaniu krótkiej informacji.

W domu

1.Napisz, czego się dowiedziałeś / dowiedziałaś o Elli (Eleonorze) z fragmentu wysłuchanego artykułu.

***********************************************************************

Zajęcia 11                                     4 grudnia 2020r.

Temat: 6 grudnia – Mikołajki.

– Zapoznanie z treścia tekstu ,,Nasz kochany święty”.

– Wypowiedzi na temat: Co wiem o św. Mikołaju.

– Obdarowywać czy być obdarowywanym, co sprawia nam większą radość – dyskusja.

– Odmiana czasowników przez osoby i liczby w czasie teraźniejszym.

W domu

1.Praca pisemna do wyboru

a. Dlaczego tradycja Mikołaja nie powinna zaginąć.

b.Jak sobie radził Mikołaj, by go ludzie nie poznali?

c.Rozwiń następujące zdania:

Mikołaj był dobry, bo …

Bisku szybko zdecydował, by Mikołaj …

**********************************************************************

Zajęcia 10                                     20 listopada 2020r.

Temat: Historia i tradycje Święta Dziękczynienia.

– Krótka historia Święta Dziękczynienia z wykorzystaniem tygodnika ,,Wally poznaje historię świąt”.

– Co wiem na temat Święta Dziękczynienia – quiz.

– Tradycyjne potrawy jedzone w czasie Święta Dziękczynienia.

– Za co jestem wdzięczny / za co pragnę podziękować – wypowiedzi.

– Imiesłowy przymiotnikowe czynne.

W domu

1.Dokończ ćwiczenia II i III – dodatkowa kartka.

2.Praca pisemna do wyboru

a) Za co pragnę podziękować / za co jestem wdzięczny w swoim życiu (uwzględnij różne sfery życia: rodzina, szkoła, zainteresowania, przyjaciele, jedzenie, pory roku …)

b) Znajdź przepis kulinarny na tradycyjne danie jedzone w czasie Święta Dziękczynienia. 

c) Napisz notatkę na temat Święta Dziękczynienia.

ŻYCZĘ WSZYSTKIM ZDROWEGO, SPOKOJNEGO ŚWIĘTA DZIĘKCZYNIENIA!

DO ZOBACZENIA 4 GRUDNIA 2020R.

Grażyna Stanowska 

***********************************************************************

Zajęcia 9                                     13 listopada 2020r.

Temat: Mazury – Kraina Wielkich Jezior.

– Połóżenie Krainy Wielkich Jezior na mapie.

– Największe jeziora Mazur (Śniardwy i Mamry).

– Zapoznanie z treścią tekstu ,,Zagubieni w lesie”.

– Ocena zachowania Tomka, Łukasza i Bartka – swobodne wypowiedzi.

– Stopniowanie przymiotników – ćwiczenia.

 W domu 

1.Dokończ ćwiczenia – dodatkowa kartka.

2.W imieniu Łukasza i Tomka napisz list do wychowawczyni, w którym przeproszą za to, co się stało.

********************************************************************

Zajęcia 8                                     6 listopada 2020r.

Temat: Położenie i ukształtowanie powierzchni Polski.

– Położenie Polski w Europie.

– Ukształtowanie powierzchni (depresja, pobrzeża, pojezierza, niziny, wyżyny, kotliny, góry)

– Zaznaczanie krain na indywidualnych mapkach konturowych Polski.

– Skojarzenia – wyszukiwanie i zapisywanie wyrazów kojarzących się z podanym hasłem.

W domu

1.Dokończ kolorowanie mapy konturowej Polski.

2.Rozwiń zdania:

Dzieci bawiły się.

Samochód zatrzymał się.

********************************************************************

Zajęcia 7                                      30 października 2020r.

Temat: 1 listopada – okazja do refleksji nad życiem i przemijaniem.

– Refleksja nad życiem.

– Co to jest przemijanie?

– Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie – jak powstał – zapoznanie z fragmentami artykułu.

– Co to są kondolencje i jak je piszemy.

– Liczebniki – ćwiczenia.

  W domu

1.Gdzie poza granicami Polski znajdują sie groby polskich żołnierzy (znajdź w internecie)

2.Praca pisemna – Polska tradycja Dnia Wszystkich Świętych.

*******************************************************************

Zajęcia 6                                      23 października 2020r.

Temat: Polska – tam sa nasze korzenie.

– Praca z mapa Polski (sąsiedzi, miasta, rzeki, morze, pasma górskie – tłumaczenie z języka angielskiego na język polski)

– Uzupełnianie zdań.

– Dopełniacz – ćwiczenia.

 W domu

1.Dokończ ćwiczenia. 

*******************************************************************

Zajęcia 5                                      16 października 2020r.

Temat: Jakie książki czyta młodzież .

– Jakie książki lubimy czytać – wypowiedzi.

– Ćwiczenia w słuchaniu ze zrozumieniem.

– Odmiana rzeczowników – mianownik – ćwiczenia.

W domu

1.Dokończ ćwiczenia.

2.Tekst z ćwiczenia VI napisz w czasie teraźniejszym.

********************************************************************

Zajęcia 4                                      9 października 2020r.

Temat: Jak napisać barwną charakterystykę.

– Czym się różni charakterystyka od opisu – przypomnienie.

– Zapoznanie  z treścią przykładowej charakterystyki.

– Jak napisać barwna charakterystykę.

– Frazeologizmy.

– Przymiotniki – synonimy.

 W domu

1.Dokończ ćwiczenia – synonimy.

2.Napisz charakterystyke koleżani / kolegi (około 20 zdań)

*******************************************************************

Zajęcia 3                                      2 października 2020r.

Temat: Człowiek Wiosna, Lato, Jesień czy Zima – kim jestem. Opis osoby.

– Co to jest opis i co zawiera – przypomnienie.

– Zapoznanie z opisami: Człowiek Wiosna, Lato, Jesień, Zima.

– Rozwijanie słownictwa potrzebnego do opisu postaci.

– Frazeologizmy, które można wykorzystać w opisie postaci.

– Zmiękczenia – ćwiczenia.

  W domu

1.Masz się spotkać z osobą, z którą nigdy się nie widziałeś / widziałaś. Opisz jej dokładnie swój wygląd. (praca pisemna)

2.Dokończ ćwiczenia na dodatkowych kartkach.

**********************************************************************

Zajęcia 2                                       25 września 2020r.

Temat: ,,Bogurodzica” – najstarsza polska pieśń religijna i państwowa. 

– Zapoznanie z tekstem ,,Bogurodzica”.

– Co to jest archaizm.

– Czytanie tekstu archaicznego.

– Co wiemy o pieśni ,,Bogurodzica”:

  • najstarszy tekst religijny
  • mówi o Bogu i ludzkich pragnieniach
  • powstał w XIIIw.
  • rycerze śpiewali tę pieśń pod Grunwaldem
  • w XVw. traktowana była jako polski hymn
  • jest trudna do przeczytania (zawiera archaizmy)
  • autor jest anonimowy

– Próba przekładu pieśni na język współczesny.

– Zmiękczenia – ćwiczenia.

– Przymiotniki – ćwiczenia.

  W domu

1.Dokończ ćwiczenia na dodatkowej kartce.

***********************************************************************

Zajęcia 1                                       18 września 2020r.

Temat: Fajnie, że jesteśmy znowu razem. 

–  Sprawdzenie nastrojów  w klasie.

– Nowe zasad postępowania w budynku szkolnym.

– Integracja uczniów po długim niewidzeniu się.

– Przypomnienie wiadomości o przymiotniku.

     W domu   

1.Dokończ zdania – dodatkowa kartka ,,Integracyjne koło fortuny”.

 

<span>%d</span> bloggers like this: